SINAVDA YAPMANIZ GEREKEN 5 UYGULAMA
İçerik;
L PARK Nasıl Yapılır ?
PARALEL PARK Nasıl Yapılır ?
25 Mt. GERİ GELME Nasıl Yapılır ?
ANİ FREN Nasıl Yapılır ?
YOKUŞ KALKIŞ Nasıl Yapılır ?
L Park Sınav Uygulaması.
Genel Kural
Araç Sarı Çizgilere Temas etmeyecek.
Araç kaldırıma temas etmeyecek.
Araç Dubalara Temas Etmeyecek.
Geri vitese takıp araç hareket ettiği andan itibaren TEK HAMLEDE geri geri giriş tamamlanacak, Bu safhada araç öne KAYAMAZ ve ya İLERİ HAMLEDE BULUNAMAZ aksi halde sınav sonlanır.
Park yapıldıktan sonra çıkışta ileri geri hamle sayısı yoktur.
1. L park Uygulanışı.
L park alanına yaklaştığınızda şeridi ortalayın.
L Park alanına girişte SAĞA hafif yaklaşarak SİNYALLİ giriş yapın.
Girişte yavaş hareket edin ve ileriye doğru giderken hizanızı alın.
Resimde görünen yeşil direği kapıdaki el tutma yerinin arka kısmına denk getirin.
Direksiyonu Sağa (Aracın arkasının gideceği yöne) sonuna kadar çevirin.
Aracı Geri Vitese Takın ve Yarım Debriyaj yaparak yavaş yavaş geri ye gelin.
Sol aynaya bakın ve yerdeki sarı çizgiyi görün.
Şayet göremiyorsanız sol aynazı çizgiyi görene kadar aşağıya alın.
Sol dikiz aynasından sarı çizgiyi takip ederek yarım debriyaj ile yavaş yavaş gelmeye devam edin.
Direksiyonu Düzelt
Tam sağda olan direksiyonu düzeltmek için 1 buçuk tur sola çevir veya Yan Duran AİRBAG yazısını 2 kez düz oku. Direksiyon düz olacaktır.
Sağ tarafta süslü küçük çam ağacını görene kadar geri gel ve DUR.
ÇIKIŞ İÇİN
1. vitese tak Sağ taraftaki duba ve sağ aynayı aynı hizaya getir.
Direksiyonu Tam sağa çevir.
Yarım debriyaj ile yavaşça çıkışını tamamla.
Park yapıldıktan sonra çıkışta, ileri geri hamle sayısı yoktur.
Hatalı Çıkış yapılırsa geriye doğru tekrar park edecekmiş gibi arabayı düzelterek hamle yap.
2. L PARK
2. L park yapılırken değişenler sağ kapı kolu tutma bölümüne İlk Kısa Mavi demir üzerindeki siyah boyalı kısmı kapı kolunun uç kısmına getirin ve Geri Gelirken durma noktası olarak sağ tarafta dereyi görünce DUR.
Paralel Park Uygulaması
Genel Kural ;
Araç Dubalara Temas Etmeyecek
Araç Kaldırıma Temas etmeyecek.
Araç Hizasını aldıktan sonra geri vitese takıldığı andan itibaren en fazla 3 hamle hakkı var.
1 Geri Hamle
1 İleri Hamle
1 Geri hamle yapabilirsiniz.
Aracın Sağ taraftaki iki tekerleği sağdaki kalın sarı çizgiye temas etmek zorunda.
Paralel park alanına yaklaştığında aracı yavaşlat,
1. vitese al sağa Sinyal ver.
Dubalara yaklaşarak DÜZ bir şekilde DUR. (Dubalara ne fazla yaklaş nede çok uzak dur.)
Direksiyonu tam sağ (arabanın arkasının gideceği yöne) sonuna kadar çevir.
Geri vitese tak
Yavaşça önce freni bırakarak geriye doğru tam sağlı, direksiyona boşluk vermeden
SOL aynaya bakarak gelmeye başla.
Direksiyonu tam sola çevir.
Sağ aynaya bak ve arka sağ tekerleği gör.
Yavaş yavaş gelmeye başla.
Kaldırımı göz ile kontrol et ve kesinlikle kaldırıma dokunma.
Sensör varsa sinyali dinle ses sıklaşıncaya kadar geri gel
Arkadaki dubalara yaklaşabildiğin kadar yaklaş.
Parkın olduğunu kontrol etmek için.
1 Sağ aynadan arka sağ tekerleğe bak sarı çizgiye temas etmiş mi?
2 Temas etmiş ise Kaldırım ve araban birbirine paralel duruyor mu ?
3 Paralel duruyor ise ön tekerlek de sarı çizgiye temas etmiş ve parkını tek hamlede bitirmiş olursun.
Paralel değilse;
Arabanı 1. vitese tak ve öndeki dubalara bak.
Direksiyonu Tam sağa çevir SONUNA KADAR.
Sağ duba Sağ başa
Sol duba Sol başa
Arabanın Ön orta kısmı iki dubanın ortasına gelene kadar yarım debriyaj ile yavaş yavaş ilerle
(araba düz oluncaya kadar)
2. hamle ile parkını bitirmiş olursun.
Parktan Çıkış;
2 hamle ile biten parkta çıkışta muhakkak geri vitese tak, yaklaşa bildiğin kadar arkadaki dubalara yaklaş dur.
Sola Sinyal ver Tam sol yap, sol aynadan yolu kontrol et ve parktan çık.
Tek hamle ile biten parkta Sola sinyal ver, direksiyonu tam sola çevir, sol aynadan yolu kontrol et ve çıkışı tamamla.
ÇIKIŞ esnasında sınavda hamle sayısı yoktur istediğiniz kadar hamle yapabilirsiniz Kaldırıma dokunmadan ve dubalara temas etmemek şartı ile.
25 METRE GERİ GELME UYGULAMASI
Genel Kural;
Araç sarı çizgilere temas etmeyecek.
Araç dubalara temas etmeyecek.
Araç Geri harekete başladığı andan itibaren ileri kayamaz veya ileri gidemez.
Araç 25 metre düz bir şekilde geriye gelecek.
25 Metre Uygulanışı;
Sol şeritten gösterilen geri gelme alanına yaklaşırken
Sağa sinyal ver.
Debriyaja sonuna kadar bas,
Aracı Fren ile kontrol et, yavaşlaya bildiğin kadar yavaşla araç durma noktasına kadar gelsin fakat durma.
Kesik beyaz Çizgilerden yaklaşık 1 metre ileri git. (Arka sağ tekerlek dubaya dokunmaması için)
Direksiyonu sağa keskin yarım hilal şeklinde çevir.
İçeriye doğru giren yan sarı çizgiye doğru giriş yap.
Kaldırıma yaklaşabildiğin kadar yaklaş.
Aracın Önündeki sarı çizgiye yaklaşırken aracı DÜZ yap ve DUR.
Sağ dikiz aynasından sarı çizgiyi gör ve arabanla düz olup olmadığını kontrol et. Aracın Düz olduğundan emin ol.
Geri Vitese tak araç yan duruyorsa önce arabanı düzelt ve DUR.
Direksiyonun Düz olduğundan emin ol. Gerekirse Tekrar Düzelt (Tam sağ veya sol direksiyonun sonunu bul Bir buçuk tur veya 2 Kez AİRBEG yazısını oku direksiyon düzelir.)
Sağ dikiz aynasından sarı çizgiyi gör ve en uzak noktasına bak.
Geri doğru arabayı öne kaydırmadan harekete geçir.
Aracı çizgilere temas ettirmeden şeridi ortalayacak şekilde yavaş yavaş geriye gel.
Geri Gelirken direksiyon düzken fazla direksiyonla oynama.
Geri giderken aracın arkası nereye gitmesini istiyorsan direksiyonu o yöne çevir sağ, sol kavramını unut.
Geri bakarken aracın ön tarafını düşünme ve öne bakarak arabayı hizalamaya kalkma.
Bitiş noktasındaki paralel sarı çizgiyi geçme (sınavda dubaya odaklan Dubaya vurma yeter yaklaşa bildiğin kadar yavaşça yaklaş ve dur.
Çıkarken Sola Sinyal ver, sol aynadan yolu muhakkak kontrol et.
Direksiyonu Tam sola çevir ve sanki parktan çıkıyormuş gibi keskin manevra ile sol şeride geçiş yaparak çık.
ANİ FREN ALANI UYGULAMASI
Genel Kural;
Araç 30km hız ile ani fren alanına giriş yapacak.
DUR komutu geldiğinde ani fren yapılacak.
Dur komutu geldiğinde araç geç durmayacak.
Araç süzülerek durmayacak.
Araç Stop Etmeyecek.
Ani Fren Alanı Fren Uygulaması Nasıl Yapılır ;
Ani fren alanına yaklaştığında sağ şeride geç.
Aracın hızını 2. viteste 30 km hıza getir.
Komisyonun komutunu araç hiç durmayacakmış gibi bekle aracı yavaşlatma.
DUR komutu geldiğinde Debriyaja sonuna kadar bas ve Frene sert bas bu ikisini aynı anda yap.
Frenin şiddeti Komisyon ne camdan dışarı çıksın 😏 Ne de koltukta otursun. Aracın fren yaptığını hissettir.
Ani Fren yapıp durduktan sonra ACELE edip yola hemen devam etme.
Derin bir nefes al ver. Bu kısımda aday en çok sinyal vermeyi ve arabayı birinci vitese almayı unutur. Her ikisi de sınavda kalma sebebidir.
Önce sola sinyal ver.
Aracı 1. vitese al önün boşsa düz devam et (Düz gitsen de her kalkış yaptığında sola sinyal vermek zorundasın. Tek sinyal hatası kırmızı hatadır SINAV SONLANIR.)
Yokuş Kalkış (Dur Kalk Alanı) Uygulaması
Genel Kural;
Yokuş kalkış alanına yaklaşıldığında sağa sinyal verilerek yavaşça durulur.
30 saniye araç boşa alınarak bekleme yapılır.
Devam et komutu alındığında araç geri kaydırılmadan sola sinyal verilerek yola devam edilir.
Sinyalsiz duruşta veya sinyalsiz kalkışta sınav sonlanır.
Araç kalkış yaparken geriye kayarsa sınav sonlanır.
Yokuş Kalkış Uygulaması Nasıl Yapılır.
Sol şeritte isen sağ şeride sinyal vererek geç.
Sarı alanı görünce önce sağa sinyal ver.
Hızını düşür ve sarı alanın içerisinde yavaşça dur. Sinyalin açık kalsın.
Aracı boşa al ve 30 saniye bekle.
Devam et komutu gelince, önce sola sinyal ver.
Aracı 1. vitese al.
Aracı geri kaydırmamak için önce debriyajdan ayağını yavaşça çek ve kavrama noktasını bul (KAVRAMA: Araç hafif titrer, motorun sesi biraz değişir.)
Frene çok sert basma, araç kaymasın yeter.
Kavramayı bulduktan sonra yavaşça sadece freni bırak araç yavaş yavaş hareket edecektir. (Araç hareket etmiyorsa dikkatlice çok az daha debriyajdan ayak çekilir.)
Hareket edince ayağını debriyajda sabit tut 5 saniye bekle motor rahatlayınca ayağını debriyajdan tamamen çek.
En çok yapılan hatalar:
1) Kavrama noktasında ayak debriyajdan fazla çekilir araba traktör gibi çalışır ve sarsıntı çok fazladır. Fren bırakılınca araç zıplayarak kalkar ve stop eder.
2) Debriyaj yeteri kadar çekilmez çok az sarsıntı vardır fren bırakılınca araç hareket etmez ayak debriyajdan heyecanla kontrolsüz çekilir araç stop eder.
3) Debriyajdan ayak çekilir KAVRAMA bulunur fakat fren hızlı bir şekilde bırakılır bu esnada refleks olarak debriyajdan da ayak çekilir ve araç zıplayarak stop eder.
4) Heyecanla aracı geri kaydırmamak için Frene aşırı derecede basar. Frene aşırı bastığı için aday aracın kavramasını hissedemez, kavramayı bulamadığını zannettiği için debriyajı biraz daha çeker ve araç stop eder.
5) Aday sinyal vermeden durur veya kalkış yapar SINAV SONLANIR.
Yorumlar
Yorum Gönder